Vakantie! - Reisverslag uit Peking, China van Joline Roemers - WaarBenJij.nu Vakantie! - Reisverslag uit Peking, China van Joline Roemers - WaarBenJij.nu

Vakantie!

Door: Joline

Blijf op de hoogte en volg Joline

27 September 2013 | China, Peking

Zo het zit er op! Ik heb vakantie vanaf vandaag :D.
Ik zal toch maar even bij gister te beginnen..

Zoals Arnout al aangaf ben ik gisterochtend al vroeg (7.45u.) naar de metro vertrokken. We konden het net redden om ontbijt te krijgen voordat ik weg moest. We hadden woensdag een route langs allemaal grote wegen uitgezocht omdat het de bedoeling was dat ik gisteravond na het galadiner (tot 19u., dan is het al donker) alleen naar het hostel terug zou komen.

Bij de conferentie bleek eigenlijk meteen bij de eerste lezing al wel dat de kwaliteit van de praatjes over het algemeen nogal tegen viel. Veel slechte presentaties, fouten in presentaties en vooral ook onverstaanbare mensen. Soms kwam dit door het heel zware accent, maar soms ook omdat ze van de microfoon weg praatten of gewoonweg gingen staan fluisteren. We waren totaal met 96 man waarvan 46 chinees waren vertelden ze ons aan het begin van de conferentie (verklaart ook wel iets;)). Roger en ik hadden uiteindelijk redelijk het idee dat er eigenlijk alleen professoren (slechte!) lezingen gaven, op wat chinese en nederlandse PhDs na. De nederlandse presentaties waren dan ook veruit de besten (al zeg ik het zelf.. ahum..).

Bij de lunch probeerden ze me zowel gister als vandaag gerechten met vissenkoppen aan te smeren. Dat vond ik natuurlijk niet zo'n succes, hoewel er gelukkig genoeg andere keus was. In de middag begon ik mij niet zo heel lekker te voelen (schijnbaar iets verkeerds gegeten, is nu al weer over), dus ik ben toch tegen een uur of 4 naar huis gegaan ipv nog te wachten op de postersessie en het galadiner. Bovendien kon ik zo ook samen met Arnout eten, dat is ook wel gezellig. Ik heb samen met Roger de metro gepakt (aangezien hij ook samen met Maria ging eten), maar hij moest nog een eindje verder met een aantal overstappen.

Na een middagdutje (17-19u., ja dat ritme zit er nog steeds niet in) hebben Arnout en ik wat te eten gehaald in onze straat. Ik ben voor echte spaanse churros met chocoladesaus gegaan (ik had immers al een diner-hoeveelheid op tijdens de lunch). Arnout daarentegen voelde zich wel avontuurlijk (en hongerig) dus hij is voor iets typisch chinees gegaan (heb ik me op de conferentie laten vertellen).
Na een hele tijd in de rij te hebben gestaan (en dat was een flinke) kwam er een vrouwtje naar ons toe die een heel verhaal afstak in het chinees. En vervolgens half verslagen, half lacherig met de dames voor ons, ons iets probeerde duidelijk te maken. Jammer genoeg gebruikte ze niet echt gebarentaal of handen en voeten of zoiets, maar uiteindelijk zijn we er toch uit gekomen. Zij verkocht zakjes aan iedereen in de rij zodat je, zodra je bij de balie kwam, alleen maar het zakje hoefde op te houden en dan schoven ze het eten er in. Uiteindelijk was het een soort van dunne, grote pannenkoek die voor je neus werd gebakken, waar ze 2 eieren op kapot sloegen. Dan kwamen er wat kruiden op en dan wordt hij omgedraaid op de bakplaat. Vervolgens moet je een keuze maken uit 1 van 2 voorgefrituurde 'structuren' (ik weet nu nog niet wat het was) die werd er dan op gelegd en na wat vouwen werd de boel bestreken met 3 verschillende sausjes (iig een zoute en een scherpe) en dan werd de boel dichtgeplakt en in je zakje geschoven. Dat was natuurlijk heel heet, dus wij zijn eerst op ons gemak naar onze hostelkamer teruggewandeld, waar Arnout nog wel even heeft zitten puzzelen hoe hij nou fatsoenlijk dat spul uit die zak kon opeten ;). Maar hij vond het wel lekker.

Vanacht was alweer zo'n lekkere nacht, maar we zijn toch al weer een uurtje dichter bij een normaal ritme gekomen. Nu sliepen we namelijk van 12-4 en net eventjes voor de wekker van 7 uur. Aangezien ik vanochtend direct na de openingslezing aan de beurt was, had ik besloten de openingslezing over te slaan. Dit betekende dat we net eventjes tijd hadden voor ontbijt (dit moesten we anders overslaan) en toen konden we 25 minuutjes vantevoren de zaal in om voor te bereiden. Arnout is lekker meegeweest om te kijken. Als hij dan toch een keer helemaal mee is naar zo'n verre conferentie is het natuurlijk wel leuk om dan ook mijn praatje mee te krijgen.

Ik heb me laten vertellen dat het praatje er erg goed uitzag en dat je niet kon merken dat ik zenuwachtig was. Ik bleef wonder boven wonder ook gewoon heel netjes binnen de tijd. Ik was alleen schijnbaar zo duidelijk dat niemand wist wat ze moesten vragen (bovendien wilde de chair ook graag verder om de uitgelopen tijd van de lezing voor mij weer in te halen). Ik heb wel later nog van een aantal mensen te horen gekregen dat ze bij mijn lezing waren dat ze het zo'n leuk idee/interessant verhaal/duidelijke presentatie vonden. Dus dat was mooi.

Hierna is Arnout aan de wandel gegaan door het olympig forest park (wat echt heel groot is, dus zijn wandeltocht'je' viel nogal tegen). Terwijl ik een heel stel saaie en onduidelijke lezingen (en die van Roger en nog wat nederlandse PhDs die goed waren) heb gezien. Uiteindelijk heeft Arnout 's middags nog wat in een bar in het conferentiecentrum rondgehangen met een boek, zodat we gezellig samen naar huis (en de supermarkt) konden. Jammer genoeg heeft Arnout ergens tussen gisteravond en vanochtend een fikse verkoudheid, compleet met erg keelpijn en warm-koud gevoel, opgelopen. En dat er vandaag in Beijing heel veel smog hangt, helpt daar natuurlijk ook niet bij :(.

Arnout ligt dan nu ook boven op bed (deze internetruimte zit in de kelder, onze kamer op de begane grond). Hij zei nog wel dat ik vooral maar moest vertellen dattie heel zielig was (geintje) en dat hij wel vond dat de chinezen wel een beetje erg overdreven overal muziek bij wilden hebben. Zelfs in het park, waar hij bijna niemand meer tegen kwam, stonden overal speakers waar muziek uit schalt.

Vanavond heb ik maar een oversize kipburger met kaasvulling voor het avondeten gehaald, met een flinke soft-ijs voor Arnouts keel. Morgen hadden we eigenlijk gehoopt om de jeep to grasslands trip te kunnen gaan doen, maar dat hebben we nu maar even uitgesteld om te kijken hoe het met Arnout verder gaat. Gelukkig maakten ze daar hier geen probleem van.

ps vandaag geen foto's want we hebben vanwege de conferentie mijn camera in de kluis laten zitten (en ik snap Arnout telefoon niet genoeg om daar plaatjes af te halen ;))

  • 28 September 2013 - 00:49

    Lily:

    Hallo Joline en Arnout.
    Lekker dat je nu vakantie hebt. en goed om te lezen dat je presentatie goed ging. Hoewel ik niet anders had verwacht.Hoop dat Arnout gauw weer opknapt en jullie samen een fijne vakantie hebben. Beijing is anders dan ik me had voorgesteld. tapas in China, waarom ook niet natuurlijk, maar toch.
    groet'n en tot later.
    Lily

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Joline

Actief sinds 06 Jan. 2009
Verslag gelezen: 61
Totaal aantal bezoekers 10892

Voorgaande reizen:

24 November 2014 - 15 December 2014

India

23 September 2013 - 14 Oktober 2013

China

15 Januari 2009 - 24 April 2009

Stage

Landen bezocht: