Rustig aan.. - Reisverslag uit Peking, China van Joline Roemers - WaarBenJij.nu Rustig aan.. - Reisverslag uit Peking, China van Joline Roemers - WaarBenJij.nu

Rustig aan..

Door: Joline

Blijf op de hoogte en volg Joline

29 September 2013 | China, Peking

De laatste paar dagen zijn erg rustig geweest. Arnout is ziek (hoewel vandaag wel weer duidelijk aan de beterende hand) en slaapt dus het grootste deel van de dag. Gisteren ben ik naar het Beihai Park geweest, Arnout was hier immers tijdens mijn conferentie geweest, dus dit leek me een mooie gelegenheid om weer even in te halen. Ik had wel wat meer pech met het weer. Nou ja eigenlijk vooral specifiek met de smog. Ik zal zo nog wel even een vergelijkingsfoto toevoegen om het verschil met Arnouts bezoek te demonstreren. Natuurlijk heb ik hier zo veel mogelijk dingetjes bekeken van oude hallen tot vormgegeven struiken tot dansende chinezen. En in plaats van naar de top van de witte dagoba (of pagode, die vertalingen worden hier afgewisseld) te klimmen ben ik naar een 'man-made cave' geweest. Volgens mij kwam het er op neer dat ze zelf net zo lang rotsblokken op elkaar gestapeld hebben totdat ze een grot hadden waar ze vervolgens beeldjes van de keizers (gok ik?) neer hebben gezet. Terwijl ik op de veerboot zat te wachten op het vertrek (voor een overtochtje over het meer van 2 minuutjes) begon het een beetje meer te waaien en het leek wel alsof de lucht meteen wat heldereder begon te worden, jammer genoeg hield dit ook meteen weer op :(. Dus nu zit ik constant de wind aan te moedigen ;). In het hele Beihaipark ben ik misschien 3 buitenlanders tegen gekomen, waarbij we elkaar dan even verwonderd aankeken en glimlachten.. Wel grappig om zo buiten het normale toeristenseizoen hier te zijn.
Hierna heb ik nog gezocht naar een tweede supermarkt die ik op google maps had zien staan. Dit bleek uiteindelijk niet zozeer een supermarkt maar meer een super markt.. Dit waren vier verdiepingen met allemaal kleine standjes met vanalles. Je kon er dingen vinden van hoeden tot broeken, en van speelgoed tot iPhones. En mochten we nog extra koffers of kussens nodig hebben, dan weet ik die nu ook te vinden.. Midden in de 'supermarkt' ging je met een hele smalle roltrap (net 1 persoons qua breedte) naar boven en dan moest je helemaal omlopen om weer naar beneden te kunnen. Dit was wel weer typisch zo'n aangelegenheid waar de chinezen je wel een beetje verwonderd aankijken.. Want wat doe je daar toch als buitenlander? Jammer genoeg hadden ze daar geen zakdoekjes of drinken, waar ik eigenlijk naar op zoek was voor Arnout.
Uiteindelijk heb ik nog wel bij een convenience store (dat stond er ook daadwerkelijk in het engels op) echte sinaasappelsap kunnen vinden (echt sap met vruchtvlees, moeilijk te vinden in fles/pakvorm als je geen supermarkt kan vinden).
Arnout had echt helemaal geen zin in eten dus die heeft zich met wat rijstwafeltjes gered, terwijl ik weer naar de Drum en gong ben gegaan voor wat eten.
Vandaag ging het zoals gezegd gelukig al weer wat beter. Arnout is al weer mee geweest naar het ontbijt. Daarna ben ik op aanwijzing van een van de receptionistes naar een echte supermarkt gewandeld (de ander bleek dus inderdaad sinds kort gesloten). Dus zo konden we gelukkig Arnouts zakdoekjes-voorraad toch nog net op tijd aanvullen ;). De rest van de dag ben ik heel uitgebreid de winkeltjes hier in de straat afgegaan om te kijken wat ze allemaal voor spannende dingen hadden.
Vanavond voelde Arnout zich wel weer goed genoeg om mee uit eten te gaan, maar daarna was hij wel weer even op. Arnout had een Hunan-stijl soep met rund in een zure bouillon met grote klonten van allemaal kleine lange paddestoeltjes. En hoewel dat op zich wel lekker was vond hij mijn gerecht (spek in ?Hoisin-saus?) toch ook wel erg appetijtelijk. Dus dat is een goed teken. Hij had hier overigens ook een fles sinaasappelsap te pakken die zo vol zat met vruchtvlees dat het moeilijk uitschenken was ;)

Dus nu maar hopen dat het morgen nog wat beter gaat.

We kunnen wel al sinds zaterdag merken dat het echt drukker op straat wordt. De chinezen beginnen nu aan hun vrije vakantieweek en naar het schijnt wordt het de komende week overal heel druk, dus we zullen eens zien wat dat wordt. Wel wordt gezegd dat het tijdens die week normaal heel mooi weer is, dus ik hoop maar dat dat dan ook inhoud dat het gemiddeld genomen genoeg waait om alle smog weg te blazen (zonder dat zou het geloof ik best mooi weer zijn).

  • 01 Oktober 2013 - 12:23

    Martha:

    Hoihoi,

    leuke verslagen! Fijn dat je presentatie goed ging. Het eten klinkt allemaal erg spannend (en lekker). Het ziet er allemaal heel mooi uit op de foto's (zelfs met de smog).

    Hopelijk gaat het weer helemaal goed met Arnout nu (en anders: beterschap!).

    groetjes,
    Martha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Joline

Actief sinds 06 Jan. 2009
Verslag gelezen: 54
Totaal aantal bezoekers 10885

Voorgaande reizen:

24 November 2014 - 15 December 2014

India

23 September 2013 - 14 Oktober 2013

China

15 Januari 2009 - 24 April 2009

Stage

Landen bezocht: