Na regen komt zonneschijn! - Reisverslag uit Peking, China van Joline Roemers - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn! - Reisverslag uit Peking, China van Joline Roemers - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn!

Door: Arnout en Joline

Blijf op de hoogte en volg Joline

01 Oktober 2013 | China, Peking

En dat geldt zowel letterlijk als figuurlijk.. Arnout is weer beter (op een naar kuchje na) en de smog is voor nu weer even weg. Maar eerst maar eens bij gister beginnen.

Gister voelde Arnout zich weer goed genoeg om een dagje op stap te gaan. Aangezien hij nog wel last had van het hoesten wilden we proberen een plek te vinden met wat minder smog. Hiervoor was ons oog gevallen op het Summer Palace. Dit ligt een heel eind verder naar de rand van Beijing en zo hoopten wij dat de smog daar minder dicht zou zijn. Jammer genoeg bleek dit niet (genoeg) het geval. Het Summer Palace is, in tegenstelling tot wat Arnout eerst dacht, een gigantisch park met heel veel tempeltjes, paleis ruimtes en aangelegde stukken natuur. Arnout dacht dat we een klein paleisje zouden zien, misschien wat tuinen en dan door naar de volgende plek. Nou nee. We zijn er de hele dag wel zoet mee geweest en dan nog hebben we een boel overgeslagen.

Meteen bij binnenkomst vielen we al met onze neus in de boter. We gingen op goed geluk een kant op, een tempel in, en achter in die tempel bleek een optreden aan de gang te zijn, waar we zo bij konden aansluiten. Eerst werd er gezongen door een dame in een heel gewaad met masker en al en vervolgens kwamen er vier dames dansen in jurken met ellenlange mouwen. Allemaal erg leuk om te zien.

Bij de Long Corridor (een heel lange, open gang langs het meer, die de keizerin vroeger gebruikte) hebben we een raar potje chinese yoghurt en even later instant-noodles gehaald als lunch. Dit beviel Arnout erg goed (ondanks dat ik met de kruiden was uitgeschoten), dus dit hebben we vandaag meteen ook weer gedaan (zie verderop).

Daarna zijn we nog de hele aanwezige berg opgeklommen naar de tempels op de top. Dit bleek voor Arnout met zijn verkoudheid toch best wel een uitdaging, dus toen zijn we maar weer rustig naar beneden gegaan (we hadden ook naar de andere kant van de berg gekund, maar dan moesten we de klim nog eens maken). Jammer genoeg was ons uitzicht vanaf de berg lang niet zo spectaculair als het had kunnen zijn door die stomme smog...

Na nog een beetje rondstruinen hebben we de veerboot naar het eilandje aan de overkant van het grote meer genomen. Hier bleek aan de andere kant van de 17-Archesbridge inmiddels door de chinezen een inmense badeend te zijn neergezet. Een badeend? Ja een badeend! En eentje ter grootte van een gebouw en dat in het meer. Schijnbaar hoort dat bij de Beijing design week. Heel veel van de chineze toeristen liepen dan ook rond met knuffels van een badeend. En ontzettend veel mensen gingen ook het meer op met een bootje speciaal om naar die badeend toe te kunnen varen (die vlak bij de kant lag en waar je niet dichtbij mocht varen). Rare chinezen... En ondertussen kijken ze ons de hele tijd verwonderd aan omdat we buitenlands zijn (we moesten zelfs met ze op de foto). Of misschien komt dat wel omdat er nu ook chinezen van buiten de stad hier de toerist uithangen, die zijn natuurlijk minder gewend aan buitenlandse toeristen.

Gisteravond zijn we bij het dichtsbijzijnde meer (vanuit het hostel) uit eten gegaan. In onze reisgidsjes hadden we daar een verwijzing naar een restaurant gevonden waar ze de beste pizza van Beijing moesten hebben. Voor hoe goed de pizza is, was het restaurant alleen wel erg goed verstopt. Het kostte wel wat zoeken, maar uiteindelijk zaten we toch in een achteraf chinees hofje zomaar ineens pizza te eten (erg lekker inderdaad).

Vanacht heeft het flink geregend en een beetje geonweerd en zelfs vanochtend regende het nog lekker door. Wij waren dus op zoek naar een binnenactiviteit. Uiteindelijk hadden we een straat uitgekozen waar veel shoppingcentra bij elkaar zouden liggen, zodat we lekker binnen konden rondlopen.

De regen had echter nog een onprettig effect, de straat hiervoor was namelijk een grote zee van paraplus. En aangezien wij langer zijn dan de gemiddelde chinees hangen al die paraplu-punten voor ons op ooghoogte. Bovendien zijn wij niet van suiker gemaakt (het regende helemaal niet zo hard) dus wij hadden zelf geen paraplu waardoor we en niet met een paraplu konden terugduwen en telkens werden aangesproken door parapluverkopers. Maar goed de weg naar de metro is niet zo lang...

Een voordeel van regen echter, is dat de smog verdwijnt!

Bij de winkelstraat aangekomen bleek dat we vanuit de metro meteen op de onderste verdieping/foodcourt van een winkelcentrum uitkwamen. Toen we even later (na een Starbucks-koffie voor Arnout) de weg naar de uitgang hadden weten te vinden bleek het inmiddels stralend weer te zijn. Dus hebben we snel onze plannen aangepast. We waren immers om de hoek van het Tiananmen Square waar het vandaag groot feest was vanwege de oprichting van de volksrepubliek (of iets dergelijks).

Nou dat hebben we geweten! Het was er ontzettend druk en we moesten met heel veel chinezen tegelijk door een security check alleen al om het plein op te mogen (dat is er normaal niet). Het leek ons daarom ook niet zo'n handig idee om de Verboden Stad te gaan bekijken. Dus wij zijn om de Verboden Stad heen gewandeld om naar het Jingshan park (ook bekend als de Kolenheuvel) te gaan.

Vanuit dit park heb je prachtig uitzicht over de Verboden Stad aan de ene kant en de rest van de stad aan de andere kant. En door het prachtige weer en de afwezigheid van smog was dit ook erg mooi. Het was een mooi opgezet park, en lekker wat rustiger dan de voorgaande parken. Het enige minpunt (zo vond Arnout) was dat we geen noodles in het park zelf konden kopen voor de lunch. Dit hebben we dus even later in een mini-shopje gedaan waar wij in het Engels en zij in het Chinees uiteindelijk toch elkaar konden begrijpen dat zij voor ons kokend water op de noodles gingen gooien. Vervolgens kregen we een paar kleine krukjes aangeboden op de stoep en zo hebben we daar heerlijk zitten lunchen (zie foto).

Na de lunch zagen we nog een klein parkje waar werd gepingpongd en waar een aantal tafels bezet waren met chinese checkers, go en kaarten. En toen hebben we ons weer met gevaar voor eigen leven in de zee van chinezen begeven die hier door de straat heen spoelt (ja, het is echt te merken, er zijn veel meer toeristen hier dan vorige week).

• 02 Oktober 2013 - 00:15

Bert En Lily:

Blij Arnout weer gezond te zien!