Van trommels, opera en een gigantische muur - Reisverslag uit Peking, China van Joline Roemers - WaarBenJij.nu Van trommels, opera en een gigantische muur - Reisverslag uit Peking, China van Joline Roemers - WaarBenJij.nu

Van trommels, opera en een gigantische muur

Door: Joline

Blijf op de hoogte en volg Joline

03 Oktober 2013 | China, Peking

Gisteren hebben we het een dagje relatief rustig aan gedaan. We zijn hier vlakbij naar de Drum- en Belltowers geweest. Beide geven een heel mooi uitzicht en bij de Drumtower krijg je ook nog een drum-optreden te zien. Hierbij wordt op 5 grote trommels (liggend met een diameter van 1,6m en een diepte van 2m) een heel ritme afgetrommeld door vijf trommelaars.

Na een beetje boodschappen en een cupcake in een mini chinees cafeetje (niet echt een succes overigens) werd het alweer tijd om even wat eten op de knuist te gaan halen. Hierbij bleek dat patat van zoete aardappelen niet echt wat voor Arnout is (noodles daarentegen des te meer ;)). En toen moesten we klaarstaan om naar de opera te gaan.

De opera show moeten we dan zeggen, want het was een uur durende show die uit 3 losse scenes bestond in de (schijnbaar erg bekende) Beijing stijl van de chineze opera. Bij deze vorm van opera worden er erg weinig rekwisieten gebruikt. Men gaat vooral ook uit van de verbeelding van mensen en van vaste symbolen. Voorbeelden van deze symbolen is dat rondjes lopen over het toneel het op een lange reis gaan symboliseert en dat de keizerlijke familie altijd in het geel gekleed is (natuurlijk las ik dit dan pas weer achteraf in een van onze boekjes ;)). Al met al vonden wij dat een groot deel van de opera nogal sober was. Er werden ook maar een paar muziekinstrumenten gebruikt en vooral voor geluidseffecten. Later voegden ze ook nog wat acrobatiek toe in de vorm van gevecht dansen met jongleerachtige vormen. Dit maakte het einde toch wel duidelijk het spectaculairst.

Vandaag zijn we naar de Chinese Muur geweest voor de fun trip. Dit hield in dat we, samen met 3 duitsers, in 2 uur naar Mutianyu werden gebracht in een busje. Onze chauffeur was overduidelijk een chinees, waardoor we ons hart soms wel even vast hielden. Maar al met al wist hij ons nog in een vrij redelijke tijd veilig over te brengen (het is heeeeel druk op de weg door de vakantie).

Bij de muur werden we eerst door alle toeristische standjes geloodst voor de tickets. Wij kozen er allemaal voor om met de cable car naar boven (en beneden) te gaan. Hierdoor kom je op het hogere deel van de muur met mooier uitzicht. we hadden iets minder dan 3 uur de tijd en konden theoretisch helemaal tot het einde van het opengestelde stuk wandelen. Het laatste stuk was echter een immens hoge en stijle trap. Het eerste deel hiervan zijn we nog wel opgeklommen (niet naar beneden kijken!!). Maar toen we zagen hoe ver de laatste paar torens dan nog omhoog waren hebben we toch gekozen voor de terugweg. Ik wilde nog wel wat extra tijd want die afdaling van die trap was handig om erg rustig te doen (en niet omlaag te kijken!). Terug bij de cable car bleek dat ineens heel veel mensen van de muur af wilden. Hierdoor gingen we toch nog bijna over onze afgesproken tijd heen.

Bij het toeristen straat heb ik natuurlijk een t-shirt van de chineze muur gekocht. Hierbij kwamen we meteen, voor Arnout voor de eerste keer, in aanraking met het afdingen. We wisten het bedrag tot bijna een kwart terug te brengen, maar de verkoopster werd nog niet boos, dus ik denk dat we nog ruim teveel hebben betaald ;). En nu maar hopen dat de kwaliteit inderdaad zo goed is als zij zei (zodat je niet na 1 wasbeurt je hele opdruk kwijt bent). Het leek wel beter spul dan wat sommige anderen aanboden.

Onderaan de berg kregen we met de hele groep een lunch in een echt chinees restaurant. Dit was op zo'n grote draaitafel met 5 verschillende gerechten. Dit was erg lekker! Nou hopen wij dat we sommige van deze gerechten nog eens kunnen vinden ;).

Hierna begon de lange reis terug waarbij we ook nog een half uurtje bij het Olympische dorp zijn gestopt. Hier waren wij natuurlijk al eerder geweest, dus veel tijd hadden we niet nodig. Het was wel leuk om te zien hoe het ineens veel drukker was dan vorige week.

Jammer genoeg lijkt het er nu op dat onze grasslands trip tot na de chineze vakantie wordt uitgesteld (ze zijn bang voor de verkeerschaos, omdat dit flink extra reistijd toevoegt). Nou maar hopen dat we dan wel echt gaan!